V8

V8

Goed nieuws: Bentley levert zijn Continental GT nu ook met een twinturbo V8. Volgens de fabrikant doet die nauwelijks onder voor de voor de twaalfcilinder met 600 PK en zit u binnen vier seconden op honderd kilometer per uur. Toch mooi om te horen dat ook de automotive sector zich van harte inzet voor het milieu en het verbruik van fossiele brandstoffen tracht terug te dringen. Dat is tenminste een ander geluid dan dat gesjoemel met dieselmotoren.

Het zijn verwarrende tijden en dat zal voorlopig wel zo blijven als het om de energietransitie gaat. Experts buitelen over elkaar heen over de urgentie, de politiek weet zich er eigenlijk ook geen raad mee en vanuit die overheid komen initiatieven en maatregelen die uiteindelijk veelal moeten worden opgelost door het bedrijfsleven en met de goodwill van de bevolking. En dan willen we in Nederland ook nog een gidsland zijn.

Dat zal nog niet meevallen want we zijn, als het om de uitstoot van broeigas gaat, nog lang niet het beste jongetje van de klas. China, met z’n 1.100 nieuwe kolencentrales, doet het beter! Als het allemaal niet zo serieus moet worden genomen, zou je de humor er wel van inzien. Al die zakelijke rijders die zich in een hybride auto, soms zelfs uit de topklasse, voortbewegen maar ruiterlijk toegeven dat ze met die accu nog te weinig actieradius hebben en dus meestentijds toch op fossiele brandstof rijden. Niet echt in het belang van de bedreigde ijsberen, maar het neemt niet weg dat het fiscaal aantrekkelijk blijft. Had een ambtenaar in een kerker in Den Haag dat nou niet kunnen voorspellen? Nee, want die komt elke dag met de tram naar zijn werk.

Je moet oplossingen niet willen afdwingen maar het bedrijfsleven de rust en ruimte geven om oplossingen te vinden. Want natuurlijk kan er geld worden verdiend aan duurzaamheid en circulariteit en daar zijn ondernemers voor te porren. Stop er dan als overheid wat gunstige financiële voordelen bij en je hebt de juiste mix om met grensverleggende en ijskap-besparende technologie te komen. Wat Den Haag maar niet begrijpt is dat ondernemers eigengereide mensen zijn en dat maakt dat ze een betere aanpak bedenken dan die ambtenaar in die kerker in Den Haag.

In deze circulaire TOM - volledig brandbaar - Eelco Osse van Boessenkool. Met zijn machinefabriek maakt hij de switch naar renewable energy. Brandstof uit huisafval zodat er in arme landen minder bos hoeft te worden gekapt. Mooi idee maar de overheid denkt er anders over. Wedden dat ze spijt krijgen.

Erwin Gevers

Hoofdredacteur

>
>
>
Aysay
Boers & Lem
Van Deinse Medianieuw
Eurorisk
Vincent Croce Kalenders
Twentelife Summer Festival
EY
Jongbloed
Dag van werkplezier