Elon Musk-achtigen

Elon Musk-achtigen

Twente kent tal van bedrijven waar je niet of nauwelijks van hoort. Verscholen op een bedrijventerrein in Oldenzaal, Wierden of Goor. In onopvallende panden zonder schreeuwerige neonletters. Geen extravagant koetswerk, geparkeerd voor het bordje ‘Directie’ direct naast de ingang. En alles keurig aangeharkt.

Het past bij de Twentse volksaard. Niet te gek doen, geen arrogantie, gewoon goed werk leveren. Veel van die bedrijven maken bijzondere producten; dingen, waarover wij gewone stervelingen, niet nadenken. Omdat ze verdwijnen in complexe machinerieën en apparaten waar we het bestaan dan ook weer niet van kennen. Of ons domweg niet interesseert.

Z-Tech in Oldenzaal is er een voorbeeld van. Gespecialiseerd in robotica leveren ze compleet geautomatiseerde productielijnen, waarin robots het werk doen. Het mooie van Z-tech is dat het een erkende en gekende leverancier is voor uiteenlopende en ook internationaal opererende bedrijven: van een schokbrekerfabrikant tot een leverancier van bloed-
transfusiemateriaal. Bekendheid bij de klantenkring; het is voor bedrijven vaak voldoende. De vaste klant is vertrouwd, je weet wat je er aan hebt en wat hij wil. Om te investeren in spontane naamsbekendheid heeft geen zin.

EY-partner Arnold Poelstra is een andere mening toegedaan. Hij vindt het een misser dat Twentse ondernemingen zich niet wat uitbundiger tonen aan het grote publiek. Jonge talenten denken straks eerder aan Philips, Shell of DSM voor hun carrière dan aan Tecnotion, aldus Poelstra. Of Z-tech dat voor UT’ers en HBO’ers toch een snoepkraam vol hightech is.

Hij doet zijn uitspraken in het kader van de innovatie in Twente. Innovatie, die om allerlei reden in Twente te weinig aandacht krijgt
en slagkracht heeft. De nieuwe captains of industry moeten hun verantwoordelijkheid nemen om de regionale marketing van Twente als innovatieve regio naar buiten te brengen, vindt hij: want we missen de Elon Musk-achtigen hier. Durfinvesteerders die het lef hebben om te investeren; ondanks het feit dat het gaat om technologie die zo disruptief is dat het nog niet wordt gesnapt.

Het verhaal van Poelstra houdt het midden tussen een ferme oproep en een milde aanklacht. Te hopen is in elk geval dat het gehoord wordt. En met het einde van de lockdown kunnen we er gelukkig ook met elkaar over praten.

Erwin Gevers, hoofdredacteur van TOM Magazine.

>
>
>
Boers & Lem
Eurorisk
EY
Westerhuis Verhuur
Jongbloed