Proleten
Ik weet dat het een kleine ergernis is op wereldschaal, maar waarom zijn er nog altijd van die proleten die met 130 over de snelweg rijden? Volgens mij was er een afspraak gemaakt om het gaspedaal minder diep in te trappen en de boeren bij te staan in de stikstofproblematiek. Niemand weet of het zin heeft, op enkele wetenschappers na, maar het is in elk geval het proberen waard. Niet om de Prinzipienreiter uit te hangen, maar de wereld kan wel een beetje duurzaamheid gebruiken. Elektrisch rijden, of het nou een auto of een fiets is, lijkt duurzaam, maar is het nog niet. Als je stroom tankt die is opgewekt met fossiele brandstof stoot je indirect toch nog altijd Co2 uit.
Dat realiseren de autobouwers zich ook. Dat blijkt ook in deze groene TOM: dealers van gerenommeerde merken zien stroom als een tussenfase op weg naar rijden op waterstof. En Twente lijkt daar een graantje van mee te kunnen pikken nu Demcon en VDM hun krachten bundelen op het vooralsnog explosieve traject naar veilige waterstof-productie-en toepassingen.
Tot het zover is moeten windmolens en zonnepanelen het werk doen om de energietransitie mogelijk te maken. Harrie Evers, duurzaam ondernemer, heeft daar een eigen mening over die hij in deze TOM verdedigt. Evers is de bedenker van de windmolenbossen. Plukjes van meerdere lage windmolens, die, omdat ze geen ashoogte van 150 of 200 meter hebben, minder opvallen in het landschap. Daar is wat voor te zeggen; horizonvervuiling is immers ook een vorm van vervuiling.
RES Twente, het orgaan dat de energietransitie in onze regio vorm geeft, heeft inmiddels haar doelstellingen vastgelegd. Voor 2030 moet de helft van het huidige elektriciteitsverbruik in Twente duurzaam worden opgewekt. Maar daar zit een addertje onder het gras: ons huidige stroomverbruik is zeker niet het stroomverbruik van 2030. Er komen meer e-bikes, meer elektrische auto’s, meer airco’s, meer elektrische apparatuur, et cetera. Gelukkig maar dat de Regionale Energie Strategie elke twee jaar wordt bijgesteld. Zeker in een regio waar de gemeenten met elkaar over hoop liggen over bijvoorbeeld het al dan niet verkopen van de vuilverbrander Twence.
Nee, gunstig ziet het er allemaal niet uit maar toch, Harrie Evers is kritisch doch hoopvol. Techniek gaat namelijk altijd door, zegt hij. En die techniek kan wel eens tot gevolg hebben dat waar we ons nu zorgen over maken of ons ergeren aan proleten, over tien jaar geen issue meer is. Er is hoop!
Erwin Gevers, hoofdredacteur van TOM Magazine.