Geluidloos wegzweven

Geluidloos wegzweven

Met zachte hand heb ik mij door een vriendelijke verkoper in een andere auto laten manoeuvreren. Het is een soort Praagse lente, als u begrijpt wat ik bedoel, en die zal voorlopig nog wel even aanhouden naar ik hoop. De inkt van het koopcontract was overigens nauwelijks droog of de ochtendkrant meldde dat dit wellicht onze laatste auto met benzinemotor is. Over vijf jaar zullen elektrische auto’s namelijk gemeengoed zijn geworden, zo luidde de boodschap. En u weet hoe dat gaat: je wilt niet als laatste eco-dissident de aarde verpesten door hardnekkig CO2 te blijven uitstoten en te worden verketterd door de buren, collega’s of vrienden en familie.

Met andere woorden, het kan snel gaan. Nu al is Nederland na Noorwegen het land met de meeste elektrische auto’s. Dat komt waarschijnlijk omdat hier iedereen al jaren ervaring heeft met elektrisch rijden in de botsautootjes.

Kortom, niets staat een omslag naar geluidloos wegzweven bij groen in de weg. Niets? Nou, er zijn toch een paar aandachtpuntjes. Zo voorspelde de Eindhovense hoogleraar Automotive Maarten Steinbuch dat de huidige laadpalen niet meer toereikend zijn. Althans in die zin dat ze te traag de accu’s van de nieuwere generatie stroomauto’s opladen. Er moet dus ook een nieuwe generatie snellaadpalen komen die de bestaande vervangen. Bovendien is stroom ook niet vanzelfsprekend groen dankzij windenergie of zon. En dan hebben we het nog maar even niet over de batterijen, die op termijn hun vermogen kwijtraken.

Maar ach, dat zijn slechts kleine strubbelingen die voorafgaan aan iedere onafwendbare revolutie, zoals de elektrificatie van ons dagelijks bestaan. Te beginnen in Nederland natuurlijk. Of nog beter in Twente, waar je struikelt over de groene ideeën, initiatieven en technologische ontwikkelingen. TOM heeft er in de afgelopen jaren verslag van gedaan en kijkt er in deze ‘groene’ TOM op terug. Maar we kijken ook vooruit. Bijvoorbeeld met Rob Boogaard, de nieuwe CEO van Coulisse. Je verwacht het niet snel in klompendorp Enter, maar Coulisse wordt onder zijn leiding in rap tempo trendsetter in circulaire economie. De topman van de raambekleder pleit voor radicale verduurzaming. We weten allemaal dat het nodig is, dus waarom er lang over discussiëren, zo klinkt zijn devies. En radicaal wil ook zeggen afscheid nemen van de borst die onze economie voedt: de oliebron.

En ja, dus ook de brandstofauto. Het ging me even aan het hart toen ik mijn Franse voiture als inruiler inleverde. Alsof je een trouw paard bij de slager achterlaat. Benieuwd hoe het over vijf jaar voelt als de nieuwe stroomwagen met volle accu klaarstaat.

Erwin Gevers

Hoofdredacteur

>
>
>
EY
Aysay
Eurorisk
TISSER
TOM's Business Blow Out
Concordia
Van Deinse Medianieuw
Jongbloed