Inflatie van toegevoegde waarde ook in 2019 ?

Inflatie van toegevoegde waarde ook in 2019 ?

Het jaar 2018 is alweer bijna ten einde. Traditiegetrouw maken fiscalisten dan een eindsprint om allerlei zaken nog geregeld te krijgen die in het nieuwe jaar duurder worden of niet meer kunnen.  De ontwikkelingen in de fiscale wetgeving in Nederland kabbelen op dit moment wat voort. Baanbrekende hersteloperaties van een vastgelopen en verouderd wettelijk systeem heeft het kabinet ook nu weer niet aangedurfd. Slechts wat achterhoedegevechten, waarvan overigens de feitelijke impact niet onderschat mag worden, maar die veelal te maken hebben met capaciteitsproblemen bij de Belastingdienst.

Daarnaast worden, onder druk van de maatschappelijke discussies rondom belastingontwijking, meer  verantwoordelijkheden bij de belastingbetaler en diens adviseur neergelegd. Zo moeten wij transacties tussen binnenlandse en buitenlandse concernonderdelen actief melden bij de Belastingdienst zodat deze zich, eveneens actief, daar een oordeel over kan vormen en daar bovenop zijn buitenlandse collega informeert over deze transactie zodat, ook hij, in staat is om ter plekke ‘te controleren’. Klinkt allemaal niet zo beroerd, maar het kost wel tijd. En, zoals u weet, is tijd geld. Wie gaat dit betalen ? U dus. Wat krijgt u ervoor terug ? Niets. Ja, misschien toch wel: een discussie met twee belastingdiensten die verschillend kijken naar de fiscale gevolgen van de gemelde transactie. Doe ik nu negatief ? Misschien wel. Maar waar zit voor u dan de toegevoegde waarde ? Rechtszekerheid ? Ik betwijfel het.

Uitsluitend nationaal werkende ondernemers hebben van deze regelgeving geen last. Niettemin leidt het ‘gewijzigde inzicht’ in de rol en functie van dienstverleners tot heel veel ‘compliance-gedoe’.  (Her)identificatie van (ook bestaande) cliënten, reputatieonderzoek naar deze cliënten in het cliëntacceptatieproces kosten veel tijd en dus geld. Vroeger was een commercieel ingestelde fiscalist blij met een nieuwe klant of opdracht. Nu krabt hij zich eerst achter zijn oor of de kosten van de  compliance-uren opwegen tegen de opbrengst van de nieuwe opdracht. En toch; wij moeten veranderen en dus worden er maatregelen aangekondigd om de sector ‘op orde te krijgen’. Eén ding is zeker: dat gaat leiden tot meer regelgeving waar u als klant niets voor terug krijgt. Ik vind dat zorgwekkend. Natuurlijk moet je weten met wie je zaken doet. Belastingontduiking bestrijden? Helemaal oké. Teveel regelgeving leidt echter tot schijnveiligheid. Het gevaar bestaat dat incidenten de norm worden en op die incidenten nieuwe regels worden geschreven waardoor handhaving van die regels onwerkbaar en onbetaalbaar wordt. Iedere regel geeft een reden tot overtreding van deze regel wanneer de toegevoegde waarde onduidelijk - of afwezig - is. En deze overtreding leidt weer tot…

>
>
>
TOM's Business Blow Out
Boers & Lem
ROZgroep
Aysay
Jongbloed
Van Deinse Medianieuw
Eurorisk