Verzekerde profiteert van data-analyse

Verzekerde profiteert van data-analyse

Heel lang geleden was het woord ‘data’ gewoon het meervoud van datum. Nu denkt iedereen meteen aan een verzameling gegevens die geanalyseerd wordt voor heel veel verschillende doeleinden.

Zo langzamerhand kun je weinig meer geheim houden. Grote bedrijven weten precies welk filmgenre je voorkeur heeft (want je kijkt Netflix), hoe vaak je belt en met wie je appt, hoe laat je gaat slapen (je telefoon ligt stil en je bent urenlang offline), hoeveel stappen je zet op een dag en welke muzieksmaak je hebt (ook een Spotify-account?). Als je iets zoekt op Google, ben je dagenlang verzekerd van ‘relevante’ advertenties die oppoppen wanneer je de zoekmachine voor iets anders inzet.

Soms bekruipt je het gevoel dat je aan alle kanten in de gaten wordt gehouden en dat van privacy heel weinig sprake meer is. Toch hebben al die opgeslagen en geanalyseerde gegevens ook voordelen. 

De verzekeringsmaatschappijen bijvoorbeeld, vinden meer en meer de weg naar data en gebruiken deze voor kansberekeningen van het risico op schade. Zo hebben de maatschappijen realtime inzicht in welke auto’s het meest worden gestolen en weten ze ook welk alarmsysteem het beste werkt en dus noodzakelijk is om je te kunnen verzekeren. 

Fraude opsporen

De conclusie is dat klanten profiteren van al dat geanalyseer van data. Want het is voor verzekeraars gemakkelijker om fraude op te sporen, om effectieve acquisitie te doen (dus ja, toch die ‘relevante advertenties’) en om communicatieboodschappen af te stemmen op de doelgroep. 

Waar het bij verzekeren ooit om begonnen is, solidariteit, geldt nog steeds. Maar doordat deze manier van werken meer en meer gemeengoed wordt, zijn er ook mogelijkheden om nieuwe producten te ontwikkelen op basis van gegevens die door ‘connected cars’ en ‘connected homes’ bij verzekeraars binnenkomen. 

En dat is natuurlijk wat we allemaal willen: geen standaard pakket, maar met één klik je polis aanpassen aan je persoonlijke behoefte. 

De risicoverbeteraars van Eurorisk kunnen risico’s op een zeer begrijpelijke manier uitleggen en heldere adviezen geven. Goed inzicht leidt immers tot bewuste en dus betere verzekeringskeuzes! 

Martin Klinker is directeur van Eurorisk en als beëdigd consultant actief in de zakelijke markt wat betreft bedrijfsmatige verzekeringen en risk management.

www.eurorisk.nl

>
>
>
CuliRally