Van huisvestingskosten naar huisvestingsopbrengsten

Van huisvestingskosten naar huisvestingsopbrengsten

Huisvesting is voor organisaties een van de grootste kostenposten op de balans. Maar de markt roert zich. Zo hebben veel bedrijven in de afgelopen jaren flink bezuinigd vanwege de toename in flexwerken en thuiswerken. Er waren daardoor minder vierkante meters per medewerker nodig. Een andere transitie die invloed heeft en gaat hebben op de huisvestingskosten is de bezetting van de werkvloer. Babyboomers gaan met pensioen en maken plaats voor Generatie Z. Maar dat gaat niet zonder slag of stoot. Nog nooit waren er in Twente zoveel banen als nu (7.000) en nog nooit was de werkloosheid zo laag (3 procent). De arbeidsmarkt staat flink onder druk.

Deze War on Talent zal de komende jaren alleen maar heviger worden. Een goed salaris en een vast contract zijn niet meer voldoende. Zo stelt Generatie Z serieuze eisen aan haar werkomgeving. Werkgevers die medewerkers een gezonde, energieke en inspirerende werkomgeving bieden, maken nu het verschil. Huisvesting is ineens een uiterst belangrijke asset om je als organisatie mee te manifesteren.

Wil je aansluiten bij Generatie Z, dan sla je de plank mis met gedateerde kantoorpanden met kleine ruimtes waarin weinig sociale interactie mogelijk is. Potentiële huurders en kopers zien in een dergelijk pand geen kans om nieuw talent aan zich te binden. Dat maakt het voor eigenaren lastig het te verhuren/verkopen. Wat te doen?

Richt je blik op de lange termijn en investeer. De roep om huisvesting is groot en blijft voorlopig ook nog groot. Een geüpgraded bedrijfspand dat voldoet aan alle eisen van vandaag en zelfs geschikt is voor die van morgen is als een tien verdiepingen hoge taart in de ogen van een kind. De investering zal zich dubbel en dwars terugbetalen. Aan verhuureigenaren in de vorm van een lange rij geïnteresseerde huurders. En aan nieuwe eigenaren die het pand zelf gebruiken, omdat zij hiermee het verschil maken met andere werkgevers bij het aantrekken van personeel. Goede huisvesting leidt ook nog eens tot een hogere productiviteit, minder arbeidsverloop en een positief imago. Met uiteindelijk een hogere winstgevendheid als eindresultaat. Dat zijn een hoop huisvestingsopbrengsten. Wie heeft het dan nog over kosten?

Bart Wientjes is partner van Boers & Lem.

>
>
>
Elferink & Kortier