TOM kookt met Robert Zandstra en Jeroen Achterberg
TOM brengt mensen graag samen in de keuken. Collega’s, vrienden of zakelijke relaties. Achter het fornuis kom je immers tot goede gesprekken over van alles en nog wat. Dit keer zijn Robert Zandstra en Jeroen Achterberg te gast. Van SVH Meesterkok Michel van Riswijk krijgen de heren een spoedcursus risotto en, ja ook dat kan in een sterrenkeuken, kleien.
Military-voorman Robert Zandstra houdt van stijlvol. Hij arriveert in een originele koksbroek. Het is duidelijk, Zandstra heeft er, als enthousiast hobby kok, zin in. En het elan heeft ook deels te maken met de vooruitzichten: “We zijn druk met de vijftigste editie in oktober. Vorig jaar waren we daar ook druk mee, maar meer om alles af te zeggen. Dat was onwerkelijk: je met iets bezighouden wat je niet wilt. Maar nu staat iedereen weer te popelen. We hadden enige tijd terug een bijeenkomst met alle groepscoördinatoren, in de Military volksmond ook wel ‘onze opperhoofden’: een en al enthousiasme. Nou, dan krijg je weer de geestdrift terug.”
Natuurlijk kan een opleving van Covid roet in het eten gooien, maar
zover wil Zandstra niet gaan. “Ik ben optimistisch realistisch. Er is een
redelijke verwachting dat de Military dit jaar door kan gaan. En wat bijzonder
geweldig is: er heeft nog geen enkele sponsor afgehaakt. Ook omdat de signalen
op groen staan. De Members, de Founders, de sponsoren: niemand heeft ons
in de steek gelaten. En dan maak ik een bijzonder compliment naar de Founders,
die als belangrijke partner hun vertrouwen in het evenement nog eens hebben
benadrukt.”
Military Magazine
Zandstra verheugt zich uiteraard op het vijftigjarig jubileum dat nu eindelijk
gevierd kan worden. Onder andere met een speciale, extra dikke editie van
het Military Magazine: “We barsten als evenement van de geschiedenis en
de verhalen. Daarover gaan we samen met onze mediapartner Van Deinse Media
een mooi magazine uitbrengen.” Zoals ieder jaar loopt in de maanden voordat
het eerste herfstbokje getapt wordt, de spanning en druk op en om het terrein
van de Military toe. Dat betekent ook steeds langere uren maken voor Robert
Zandstra, die zoals gezegd graag kookt. “Ik kook iedere dag, alleen vindt
mijn familie dat er te laat wordt gegeten. Misschien moet ik eerder thuis
komen en eerder beginnen.” Nu krijgt Zandstra wel tijd en dat is maar goed
ook. Hij heeft namelijk een bijzondere taak: gekonfijte eendenbouten inpakken
in chamotte klei, samen met appel, tijm, honing en pronkridderzwam. Een
flinke klus maar, als de bouten in de klei zijn gegaard, de inspanning
alleszins waard.
Meer dan uitgeverij
Intussen roert uitgever en Italië-liefhebber Jeroen Achterberg van Van
Deinse Media in de risotto. Een goede risotto moet walsen op het bord,
dus concentratie is vereist. Net als Robert Zandstra verheugt hij zich
op de vijftigste editie. Niet alleen omdat zijn uitgeverij al jarenlang
mediapartner is van Military Boekelo-Enschede maar ook puur om het evenement
zelf. “Ik liep er als klein jongetje al rond en ik vind het nog steeds
geweldig. Dat we mediapartner zijn, maakt het extra bijzonder. En bovendien
zijn we ook nog sponsor met onze Muddy Boot Saloon.”
Van Deinse Media heeft zich in de afgelopen vijftien jaar ontwikkeld tot
een volwaardig mediabedrijf. Naast tijdschriften als TwenteLife en TOM
en specials voor de FBK Games, Marathon Enschede en het Military Magazine,
worden steeds meer de digitale kanalen ingezet. “Je moet als uitgeverij
steeds vernieuwen, spectaculair zijn. Dat is wel de basis wil je je blijven
onderscheiden. Het is niet alleen meer het drukwerk, maar ook de social
media en, voor ons steeds belangrijker, het organiseren van en betrokken
zijn bij tal van evenementen. Denk aan TOM's Business Blow Out met de Twentse
Zakenverkiezing maar ook aan de Enschedese Haringparty die wij op de kaart
hebben gezet. We zijn betrokken bij de drie grote sportevents in Twente.
Kortom, we gaan verder dan sec een uitgeverij.”
Merchandise
Dat blijkt ook uit het project dat hij samen met Military Boekelo-Enschede
heeft opgezet: een collectie voor de Military-fans: “De Military-bezoeker
wil zich graag met het evenement identificeren. Vandaar dat we op het idee
zijn gekomen om een mooie collectie merchandise producten te ontwerpen,
speciaal voor de alle liefhebbers.” De lijn met ‘wannahaves’ omvat hoeden,
petten, paraplu’s, tafelhaarden en vuurkorven, stoere leren bbq-schorten,
sleutelhangers et cetera. “We hopen dat deze producten aanslaan en zo het
evenement nog meer op de kaart te zetten”, aldus Jeroen Achterberg, die
inmiddels een lamme arm heeft het roeren in de risotto. Het blijkt dat
hij niet vaak genoeg kookt. “Ja, dat klopt, maar ik houd wel van mooi en
lekker eten. En ik vind het leuk om te koken en zou dat inderdaad wat vaker
moeten doen.” Aan tafel pingpongen de gesprekken heen en weer: van de bereiding
van groente tot de gevaren van wolf en vos voor de wildstand. Kortom, gezelligheid
kent geen tijd. En de maaltijd? De risotto was fantastisch, de eendenbout
uit de klei heerlijk. En dan het dessert: groene appel, een crème van hangop,
bourbon de vanille, schuim van limoen en dragon. Onbeschrijfelijk lekker.
Maar dat moet u zelf maar gaan proeven. Of in dit geval: beleven!
Tekst: Erwin Gevers
Fotografie: Frank Visschedijk