TOM kookt met Met team TOM
TOM kookt met… is al anderhalf decennium even smakelijk als uniek. Ondernemers, collega’s of vrienden die met SVH Meesterkok Michel van Riswijk in de keuken van restaurant De Bloemenbeek de uitdaging aangaan om mooie gerechten op tafel te zetten. Dit keer, in het kader van het 15-jarig jubileum van TOM, is het hoog tijd dat TOM zelf kookt. Althans het team van TOM. Senior Accountmanager Ageeth Comello en bladmanager Ellen Kemerink stapten samen met Michel de wereld binnen van de haute cuisine. Uitgever Jeroen Achterberg keek toe samen met fotograaf Frank Visschedijk en filmmaker Jeroen Niessink. De laatste twee voornamelijk door de lens.
Culurgiones met een Bloemenbeek-touch: een pasta met een vulling van buffelmozzarella en waterkers-pesto, cabillaud à la nage met paddenstoelen en een verrukkelijk dessert. Beter kon het niet. Dat vindt ook bladmanager Ellen Kemerink, die in 2011 als stagiaire haar opwachting maakte bij uitgeverij Van Deinse Media. “ Na mijn studie heb ik een aantal jaren in Zuid-Afrika gewoond en gewerkt. Toen we terug waren in Nederland kon ik weer bij Van Deinse Media aan de slag.” Ze heeft de groei van het bedrijf volop meegemaakt: “Er kwamen titels bij, we gingen nieuwe projecten doen. Er is altijd reuring en er zijn altijd deadlines. Maar ik hou daar wel van.” Om de uitgeverij een feministisch bolwerk te noemen gaat te ver maar feit is dat er met uitzondering van Jeroen Achterberg alleen vrouwen werken op het kantoor. “Mannen houden het bij ons meestal niet lang vol. Waarom weet ik eigenlijk niet. Overigens, veel freelancers, zoals ook Frank en Jeroen, zijn wel mannen.” Haar functie is in de afgelopen jaren uitgebreid, naast bladmanager is ze nu operationeel manager van de uitgeverij. “Het was ook nodig: er moest meer sturing en structuur komen omdat we groeiden. Niet alleen met TOM maar ook met ander uitgaven. Want naast TOM geven we ook veel andere mooie magazines uit en organiseren we diverse events. Ja, er is echt veel veranderd”, besluit Ellen.
Hoge kwaliteitstandaard
Het zou niet diplomatiek zijn om te zeggen dat Ageeth Comello tot het
meubilair behoort, maar feit is dat zij vanaf de start van TOM de commerciële
kant van het magazine bewaakt. “Het allereerste TOM-magazine lanceerden
op de businessbeurs in Hengelo. Met gebodypainte dames… Dat zou nu waarschijnlijk
niet meer kunnen. Het is een mooie ontwikkeling geweest: tegen de stroom
in zijn we gegroeid want vlak nadat we begonnen in 2008 stond de economie
er slecht voor. Onze insteek was altijd de positieve kanten te benadrukken.
Niet denken in problemen maar kansen. Dat is wel goed geweest: ik beschouw
ons nu wel als marktleider als het gaat om de businessmagazines in Twente.”
Als senior accountmanager heeft Ageeth daar aan bijgedragen. “Een magazine
gratis verspreiden, dat kan niet zonder adverteerders. Daarom moet je ook
een hoge kwaliteitstandaard hebben, ook redactioneel. We maken namelijk
geen blad voor de papiercontainer!” Over papier gesproken, TOM was in 2010
het eerste regionale magazine dat online beschikbaar via het landelijke
platform magzine.nu. Ageeth: “Magazines zullen niet snel verdwijnen, daar
ben ik van overtuigd, maar belangrijk is de juiste mix van marketing. Dat
is ook een bedrijfsauto met het logo, een bord bij de voetbalclub en social
media. Ik zie wel klanten terugkomen van inzetten op alleen online marketing.
Met TOM weten we de juiste doelgroepen aan te spreken.” Omdat Ageeth Italië
als tweede vaderland beschouwt, heeft Michel deze avond een passende functie
voor haar: de culurgiones met een vulling van buffelmozzarella en pesto
van zelf geplukte waterkers uit de Bloemenbeek. Een kolfje naar haar hand.
Meer dan een magazine
Het is tijd om aan tafel te gaan. Een bont maar gezellig gezelschap en zoals dat al vijftien jaar vast pandoer is: prachtig eten, goede wijnen en een perfecte ambiance. Met grote dank aan Michel van Riswijk en het hele team van Landhuishotel en Restaurant De Bloemenbeek, Raymond Strikker en Maureen Sprokkereef. Een team waar TOM al vijftien jaar ervaart wat echte Twentse gastvrijheid is.
Tot slot de initiatiefnemer van TOM, Jeroen Achterberg: “Vijftien jaar TOM! Het is hard gegaan, als ik achterom kijk lijkt het eerder vijf jaar. Eigenlijk was ik een rookie, zoals ze dat in Amerika noemen. Ik kende wel de bladenmarkt maar zelf een volledig nieuw magazine beginnen en concurreren met andere bladen, dat was een uitdaging. Kijk, ik wist wel waar ik naar toe wilde, wat we wilden bereiken. Maar we zijn verder gekomen dan ik destijds voor ogen had. Natuurlijk ben ik trots en blij. Maar we hebben ook iedereen meegekregen: de lezers en natuurlijk ook de adverteerders. Veel zijn er al vanaf de start bij!” TOM is meer dan een magazine. Het is ook een community, een platform, zegt hij: “Met veel kapstokjes waar je activiteiten aan op kunt hangen: TOM’s Businessclub, de Twentse zakenverkiezing tijdens TOM’s Business Blow Out, de previews, rally’s en andere events. Het krachtige is dat mensen daar bij willen horen. Dat is een compliment naar TOM, naar het team.” Dat de signalen in 2008 niet bepaald op groen stonden qua economie heeft de ontwikkeling van TOM geen stormschade toegebracht: “Nou, ik vond het niet echt een storm maar meer een krachtige wind. En daar hebben we juist gebruik van gemaakt: we zijn niet in de wind gaan staan, maar juist meegewaaid. En we hebben telkens van allerlei ontwikkelingen en trends de beste eruit gepikt. Niet klakkeloos met de massa mee.” Dat geldt nog steeds, besluit hij: “We waaien mee en kunnen ook tegen de stroom in. Met nieuwe trends moet je goed schakelen, je eigen ding blijven doen. Of we hebben bijgedragen aan de ontwikkeling van Twente? Dat gaat misschien te ver. We zijn er wel in meegegaan en de nuchterheid van TOM past ook bij Twente. Wel vind ik dat we het Twentse bedrijfsleven, meer naar buiten hebben gebracht. Daar heeft TOM wel een bijdrage aan geleverd. Zeg zelf: hoe mooi is dat!”