TOM kookt met Marc Woesthuis en Alfons Lohuis

TOM kookt met Marc Woesthuis en Alfons Lohuis

Nog even en dan breekt de lente aan. Dan kan SVH-Meesterkok Michel van Riswijk weer naar hartenlust op zoek naar wilde kruiden en gaan de buitenvuren aan. Maar nu nog even niet; de keuken van Landhuishotel en Restaurant de Bloemenbeek biedt de nodige beschutting tegen maartse buiten en de grillen van april. Ook voor onze kookgasten van deze editie: Marc Woesthuis van TRIMM en Alfons Lohuis, partner bij Mazars, eveneens in Enschede.

TOM kookt met zet al bijna vijftien jaar mensen rondom het fornuis aan de praat. Veelal zakelijke relaties, maar ook voor vrienden is er plaats aan de dis. En ja, ook voor buren, zoals deze keer het geval is. Tenminste, ze waren buren want Alfons Lohuis is verhuisd. “De kinderen vonden het niet leuk. Het was er geweldig wonen en gezellig, maar het huis werd te krap. Marc was altijd een goede buur. We gaan nog steeds met elkaar om.”

Verandering en groei

Marc is Marc Woesthuis, directeur van TRIMM, de digital agency die dertig jaar geleden begon als ontwikkelaar van interactieve trainingsprogramma’s. “Ik werk er inmiddels 27 jaar en heb het bedrijf twintig jaar geleden overgenomen. We zijn gaandeweg afgestapt van de multimediale leermiddelen en werden een pionier op internettoepassingen. Een van de eerste projecten was de website van FC Twente. Daar ben ik nog steeds trots op.” In de kern blijft ons vak hetzelfde, vervolgt hij: “De basis is een goed plan en een goede gebruikerservaring in combinatie met technologie, waarmee we verandering en groei bij onze klanten realiseren.” TRIMM manifesteert zich als onafhankelijke expert. Mede daarom is de organisatie een aantal jaren geleden toegetreden tot ICOM, een wereldwijd netwerk van gespecialiseerde bureaus in marketing en communicatie. Woesthuis: “Je praat over een organisatie met tachtig bureaus, verdeeld over zestig landen. Het is waardevol: je krijgt namelijk inzicht in hoe het elders werkt. Je deelt kennis en ervaringen met elkaar.” Daarnaast heeft TRIMM haar expertise uitgebreid met het ontwikkelen in Low-Code en het beveiligen van IT-oplossingen.

Ook TRIMM wordt geconfronteerd met de war on talent. Een innovatieve club als TRIMM zal immers continu moeten vernieuwen. Woesthuis kan daartoe putten uit een arsenaal aan studenten, stagiaires, trainees en afgestudeerden. “En buitenlandse experts”, aldus Marc: “Waren dat eerder mensen uit de Balkan, nu zie je veel mensen uit Portugal: goed opgeleid en Engelstalig.”

"De jonge garde daagt ons uit, houdt ons een spiegel voor"

Advisering

Tussen de gesprekken door werken Marc en Alfons onverdroten aan het menu, waarin eend de hoofdrol speelt. Er worden meerdere bereidingen van de watervogel geserveerd. Niet dat de heren zelf het sterrenniveau ambiëren. Marc pakt af en toe een kookboek, houdt van de Hollandse pot en vindt daar af en toe voldoende tijd voor. Alfons Lohuis kookt twee tot drie keer in de week. Het samengestelde gezin met vier hongerige kindermagen moet gevoed worden op een efficiënte wijze en dat kan het beste met de Italiaanse keuken: “Dat weten ze goed te waarderen en bovendien is Italiaans koken simpel en snel.” Dat komt goed uit want als partner bij Mazars is tijd een schaarse dimensie; de wereld van belastingadvies en accountancy is namelijk volop in beweging. Ook Mazars heeft de weg richting meer advies aan ondernemers en organisaties ingeslagen, zegt Lohuis: “De jaarrekening is meer en meer een verantwoordingsinstrument geworden en daarmee belangrijk, maar de behoefte aan advies is ook groot. Wij helpen daarbij bedrijven en andere organisaties, zoals scholen en maatschappelijke instellingen.” Het Enschedese kantoor van Mazars is een van de tien Nederlandse vestigingen. In 2018 verstevigde de organisatie haar positie in Twente door de overname van Ten Kate Huizinga. Wereldwijd is Mazars als internationale audit, accountancy, tax en consultancy organisatie gevestigd in 99 landen met in totaal 47.000 specialisten. “Dat internationale aspect is natuurlijk belangrijk, zeker nu advisering een steeds grote rol krijgt. Wij in Enschede weten ook niet alles, maar binnen onze internationale organisatie is er ontzettend veel kennis en ervaring. Wij leren van wat elders al is gedaan. Zeker nu je ziet dat bedrijven toegaan naar andere normen en waarden. Ook op het gebied van duurzaamheid. Er is meer maatschappelijke aandacht voor en als Mazars hebben wij een convenant getekend dat over tien jaar onze carbon footprint nul is. Bij zakelijke reizen binnen de vijfhonderd kilometer vliegen we niet meer, maar nemen wij de trein.”

Die visie wordt in toenemende mate gedeeld door klanten en de jonge generatie binnen Mazars: “Ze denken daar steeds meer over na en eigenlijk is er ook geen keuze. Die jonge garde daagt ons uit, houdt ons een spiegel voor. Positief om dat te ervaren.”

Onder toeziend oog van onze trouwe Meesterkok beëindigen beide kookgasten hun culinair avontuur met een voortreffelijk bereide maaltijd: Vacherin Mont d’Or met bleekselderij, gelakte boerderijeend en gekonfijte eend en maderasaus en tot slot panna cotta van karamelchocolade met schuim van amandelen. Dat maakt de tongen wel los dus bleef het nog lang gezellig aan tafel.

Wat dronken ze erbij? Klik hier voor de wijnaanbieding van Elhorst Wijnen.

>
>
>
TOM's Rally
haringparty2024
CuliRally