TOM kookt met Jarno en Matthijs Zuithof
TOM kookt met Jarno en Matthijs Zuithof
TOM steekt het vuur graag aan om samen met ondernemers de zaken door te nemen. Een beetje bakken of grillen, een flesje erbij en dan krijg je vanzelf goede gesprekken. Dit keer twee broers die beiden in de automotive sector terecht zijn gekomen. Verwonderlijk is dat niet want Matthijs en Jarno Zuithof groeiden namelijk op in een garagebedrijf. De een brengt Audi’s en BMW’s aan de man, de ander Subaru’s en Suzuki’s. Met dezelfde passie en visie.
Het wordt een winterbarbecue waarschuwde SVH Meesterkok Michiel van Riswijk van Landhuishotel De Bloemenbeek in De Lutte. Maar dat er zo’n pak sneeuw zou liggen was niet ingecalculeerd. Nu laat Van Riswijk zich niet snel uit het veld slaan, dus gaat de fik in de ofyr. Lekker buiten, in de sneeuw met uitzicht over het Dinkelse landschap en uiteraard voldoende afstand. Als de gebroeders Zuithof arriveren heeft de Meesterkok de mise en place al klaar. Dat valt dit keer mee: bijzondere tijden vragen om bijzonder voedsel, dus hij heeft een aantal malse tomahawks klaar gelegd, driedubbel duimdik en mooi geaderd en in gezelschap van stoer Belgisch bier en goede wijn.
De broers groeiden op in het autobedrijf die dit jaar zestig jaar bestaat en nog altijd op dezelfde plek staat op het Tusveld bij Bornerbroek. Opgericht door opa Joan, voortgezet door ouders René en Irma en nu geleid door Jarno Zuithof: “We zijn zo’n beetje mede opgevoed door het personeel, altijd in de werkplaats. We waren vrij in de keuze wat we zouden gaan doen, maar ja, wat moet je anders….”
Hij volgt de opleiding Voertuigmanagement in Apeldoorn en werkt in Oldenzaal bij Auto Italia Peterman. Aansluitend volgen dertien jaar bij Huiskes Kokkeler: “Begonnen als verkoper van occasions en bedrijfswagens, daarna occasionmanager geworden en uiteindelijk vestigingsmanager in Almelo.” Dan komt in goed overleg aan de keukentafel de kans om het familiebedrijf te runnen: “Blij en trots dat ik dat mag doen. Kijk, het is een gespreid bedje waarin je terecht komt, maar dat kan niet anders: vader heeft een enorme passie voor dit bedrijf en een geweldig arbeidsethos. Die zestig jaar is er niet voor niets. Natuurlijk geef ik er wel een eigen draai aan, je neemt immers dingen mee van de andere bedrijven die je hier kunt toepassen, zoals het online gebeuren.”
Waterstof
Voor de wijde omgeving is Zuithof Subaru-dealer. Voorheen was dat Daihatsu: “Maar dat merk is gestopt in Europa terwijl er in Azië nog een miljoen per jaar worden gebouwd. Dat is een enorm productie. Met Subaru zijn we blij: vierwielaandrijving, een veilige constructie, rijhulpsystemen. Het merk bouwt nu grote en luxe auto’s en dat rally-imago is er wel af. Ze noemen Subaru niet voor niks de Japanse Volvo.” Daarnaast is Jarno Zuithof ook actief met het merk Suzuki: “Ook heel goede auto’s, net als alle Japanse merken heel betrouwbaar en met een goede prijs-kwaliteitverhouding.” Uiteraard houdt de transitie naar hybride en volledig elektrisch de garagist bezig: “Tja, geen enkele ingenieur kan nog inspelen op de klimaatdoelen van de Europese commissie. De techniek is er nog niet klaar voor. Alleen de Europese merken spelen in op elektrisch. De Japanse en Amerikaanse merken zetten nu al vol in op waterstof.” Jarno moet aan de bak: de tomahawks moeten op het vuur. Voor een liefhebber geen probleem: “Barbecueën doe ik graag. En daarnaast kook ik ook regelmatig: in het weekend gaat de culinaire trukendoos open!”
Verschillende klantengroepen
Broer Matthijs is met zijn 32 jaar twee jaar jonger dan zijn broer. Hij wilde aanvankelijk verder in de motorbranche maar vader adviseerde hem toch eerst een auto-opleiding te volgen. Eerst de technische opleiding in Almelo en daarna ook de commerciële opleiding in Apeldoorn. Tijdens de opleiding in Apeldoorn was hij werkzaam bij dealerbedrijven in Almelo en Enschede. Daarna volgt Benerink in Oldenzaal waar hij zich als verkoper mag bewijzen. “Het klikte direct met Paul en Esther”, vertelt hij: “Natuurlijk komt er bij Benerink een ander publiek dan bij Jarno, maar uiteindelijk hebben we van onze vader een ding met de paplepel ingegoten gekregen: je moet de klanten op dezelfde manier behandelen zoals je zelf ook graag geholpen wilt worden. Met Audi, BMW en Mini heb je met verschillende klantengroepen te maken.” Gelukkig kunnen de Zuithofjes makkelijk schakelen.
Warm bad
Als verkoper is hij succesvol en Paul en Esther zien in Matthijs een geschikte overname kandidaat. Na een jaar voorbereiding werd vorig jaar de handtekening gezet en van die stap heeft hij geen moment spijt gehad: “Natuurlijk heb je altijd ambities, denk je wel eens om wat verder te kijken en dat heb ik ook wel eens uitgesproken. Maar je bent ook ondernemer en de kans die ik heb gekregen van Paul en Esther heb ik genomen. En ja, het was een grote stap, ook financieel natuurlijk, maar ik heb er geen nacht van wakker gelegen. Kijk, Benerink is een warm bad. Voor de klanten natuurlijk, maar ook voor mij.” Net als zijn broer zet Matthijs veranderingen in gang. Er is nu een nieuwe huisstijl, een nieuwe website. En ja, de hybrides en volledig elektrische wagens staan ook in de showroom. Maar ook hier hebben Matthijs en Jarno dezelfde mening: “Uiteindelijk gaat het naar waterstof. We zitten nu in een tussenfase.” Jarno voegt eraan toe: “Er is een wijk in Enschede waar meerdere aansluit punten voor elektrische wagens zijn: om de haverklap slaat daar de hoofdzekering door. De infrastructuur is er dus totaal nog niet klaar voor.”Wat koken betreft is er ook een overeenkomst: Matthijs is eveneens fervent bbq’er. “Maar ik kook ook af en toe uit de Indiase keuken. Gerechten als kip tandoori bijvoorbeeld.”
Inmiddels zijn de tomahawks van het vuur af en mogen even rusten. En uiteraard wordt er gesproken over auto’s. Wat dat betreft kon het wel een verjaardag zijn bij de Zuithofjes op het Tusveld, zegt Jarno: “Wat denk je, daar gaat het altijd en alleen maar over auto’s. “