TOM kookt met Daniëlle Kaspers en Marcel Venix

TOM kookt met Daniëlle Kaspers en Marcel Venix

Koken met betekent niet altijd dat er twee zakenvrienden, collega’s of concurrenten met elkaar komen koken in de keuken van De Bloemenbeek. Het kan ook anders en dat bewijzen Danielle Kaspers en Marcel Venix. Ze runnen niet alleen hetzelfde bedrijf, Robitex, maar zijn een stel en hebben een dochter. En nu gaan ze samen koken in het sterrenrestaurant van het Landhuishotel in De Lutte.

Marcel Venix arriveert iets later. Een cursus Neuro linguïstisch programmeren liep kennelijk uit. “Maar wel interessant om te doen”, zegt hij. Inmiddels zit zijn partner, Danielle Kaspers, al aan de koffie om met SVH-Meesterkok Michel van Riswijk het menu door te nemen. Roggevleugel, ree en een dessert waarvoor het jeugdige culinaire talent verantwoordelijk is. Eenmaal gestoken in kokskledij blijkt het fileren van de roggevleugels een uitdaging. Niettemin vloeit er geen bloed. Gelukkig maar.

Relatiegeschenken

Robitex won al meerdere onderscheidingen als creatieve leverancier van relatiegeschenken. Al doen we met die omschrijving de Enschedese onderneming te kort. Danielle kent het bedrijf door en door: “Het is in 1993 opgericht door Robin Vogel, hij ging textiel bedrukken als promotiemiddel: t-shirts voor scholen, feesten en verenigingen. Vandaar de naam Robitex. In 2001 ben ik binnengekomen als commercieel medewerker binnendienst. Ik heb van Robin veel geleerd, hij was een echte salesman.”

Het bedrijf komt in handen van Robert Kerkhof en werd meer een full service relatiegeschenkenbedrijf. In 2011 krijgt Danielle de kans om Robitex over te nemen. “Ik was gedreven, had ook al meer verantwoordelijkheid gekregen en ging ook zelf inkopen in China.” Het bedrijf veranderde langzaam; de relatiegeschenken in de vorm van pennetjes, paraplu’s en andere gadgets verdwijnen naar de achtergrond en Robitex wordt meer een adviseur als het om attentiewaarde gaat. “Wat we willen weten is wat je premium klanten zijn, wat communiceer je op een beurs. En heel belangrijk, wij zijn niet meer product gebonden maar een handelsonderneming waarmee wij voor klanten voorraad aanhouden.”

Dat zijn bijvoorbeeld grote verzekeraars, energiebedrijven en andere organisaties waarvoor Robitex producten niet alleen op voorraad heeft maar ook gepersonaliseerd verzendt. “Het is attentiewaarde: voor een goede klant, voor een nieuwe werknemer. Het kan een bos bloemen zijn, een taart, een Rituals-pakket. We doen dat met onze Altijd Attentshop, een individuele online shop waar onze klant de producten kan bestellen. Wij verzorgen dan het hele proces en zitten daarmee steeds dichter op de marketing van onze relaties”, aldus Danielle, die Marcel Venix al jaren kent en inmiddels samen dochtertje Jacky opvoeden. Overigens is zij drukker met de zaak dan met koken: “Ik heb er eigenlijk geen geduld voor. Hapjes, soep, maar niet een paar uur vlees laten sudderen. Dat is Marcel zijn ding.”

Toekomstplannen

Marcel Venix werkte als consultant in de it-sector en begon met een vriend een eigen bureau voor webshops. Hij kende Danielle al langer en toen de vonk oversloeg werd het samenwerken en samenwonen: “Het is een mooie dynamiek en heel leuk. Danielle doet de financiën en de inkoop en ik de sales en marketing. Zo zijn de rollen goed verdeeld.” Ook Marcel ziet een kentering in de relatiegeschenken. “Het is geen strooigoed meer. Tegenwoordig moet het duurzaam zijn en functioneel. Een mok of een pennetje, dat blijft wel maar we bedenken liever iets nieuws wat past binnen de strategie van onze klanten.” Overigens gaat dat Robitex goed af: vorig jaar sleepte het bedrijf weer twee prestigieuze prijzen binnen: als leverancier van het jaar en een onderscheiding door de aandacht voor duurzame producten. De verwachtingen zijn voor Robitex en de concepten als de Altijd Attentshop hoog gespannen. En vereisen meer ruimte, zegt Marcel: “Daarom gaan we op de Josink Es nieuwbouwen. We groeien uit ons jasje en hebben behoefte aan meer efficiency: dat geldt voor ons magazijn, maar tevens voor goede vergaderruimtes, kantoren en een showroom. Het is mooi om te zien dat we doorgroeien.”

In tegenstelling tot Danielle neemt Marcel wel de tijd om te koken. Van snert tot ossenhaas en alles wat lang op het vuur moet staan. “Ik kan niets verzinnen, dus ik kook volgens recept: een lekkere stoof maken in het weekend, mooier wordt het niet.” Hij is dan ook nauwelijks uit de keuken te slaan en weet nagenoeg alle ingrediënten van het menu feilloos op te noemen; een record. Overigens bestond dat menu uit roggevleugel met paksoi, structuur van ui en sambai, een Japanse azijn. Als hoofdgerecht reerug met kweepeer en een saus van vlierbessen. Tot slot het dessert van mille feuille met pistache, frambozen en bourbon vanille ijs van de hand van het 16-jarige talent Damon Exterkate. Kortom, zoals Marcel het al zei: mooier wordt het niet. En lekkerder ook niet…

Wat dronken zij erbij?

Klik hier voor de wijnaanbieding van Elhorst Wijnen.

>
>
>
Jongbloed
Westerhuis Verhuur
WTC
DiGi Signing
Boers & Lem