Henry Loohuis en Henk Velthuis

Henry Loohuis en Henk Velthuis

“Loogisch is voor ons een logische naam”

“We stonden klaar met zeven trailers”

 Koken met… is de smakelijkste rubriek van alle businessmagazines. Onder leiding van SHV Meesterkok Michel van Riswijk van De Bloemenbeek in De Lutte toveren onze gasten de prachtigste gerechten op tafel. Zelfs bij een volkomen gebrek aan culinaire kennis. Dit keer met Henry Loohuis van Loohuis Communicatie & IT en Henk Velthuis van reclamebureau Artica.

Koken in tijden van crisis. Het kan nog net voordat de keuken van Landhuishotel en restaurant De Bloemenbeek van overheidswege op slot gaat. Maar onze culinaire leermeester Michel van Riswijk weet van de nood een deugd te maken. “We gaan de koelkast leeg koken”, roept hij opgewekt tegen de gasten, die eerst postelein en daslook langs de oever van de Bloemenbeek moeten plukken.

Daarna gaat het in de keuken voort. Voor Henry Loohuis van de gelijknamige Fleringse communicatie- en beveiligingsspecialist is het een boeiende avond. Hij bekent. “Ik heb nooit leren dansen en dat geldt ook voor koken, daar leek vroeger geen tijd voor. Ja, dat is wel jammer achteraf. Ik sta te weinig in de keuken, maar wil het ooit nog wel gaan doen.”

In het roestvrijstalen kookpaleis van De Bloemenbeek kan Loohuis nu zijn hart ophalen, want er moet veel gebeuren voor het No Waste-menu van Van Riswijk. Een rondje koelcel levert onder andere Bonte Bentheimer spek, ree, witlof en tonijn op.

Terwijl Henk de kruiderij wast en snijdt, schilt Henry behoedzaam de tuffels voor een stamppotje. Zijn bedrijf in Fleringen heeft een brede scope, communicatie en IT, domotica en beveiliging. Het onderscheid is vooral de kennis, zegt Loohuis. “We zijn nu met 55 specialisten. Na de vorige crisis zijn we hard gegroeid, maar is er ook veel veranderd. Neem de marketing en social media, dat is bijna belangrijker geworden dan sales.”

En in het verlengde daarvan zag hij nog een ontwikkeling. “We zijn al in 2007 uit de Loohuis-Groep gestapt. Maar nog altijd kost het een halfuur om uit te leggen wat het verschil is tussen al die Loohuis bedrijven. Vandaar dat we vorig jaar een verandertraject zijn ingegaan, samen met Henk Velthuis van Artica.”

Een nieuwe naam

Dat heeft geleid tot een compleet nieuwe huisstijl met een nieuwe naam en uitingen. Henry Loohuis vertelt. “Die nieuwe naam wordt Loogisch. Dat is duidelijk, wij zijn Loogisch. En ja, ik vind die naam zelf ook logisch. Het maakt duidelijk waar we voor staan.”

Overigens zijn er nog meer veranderingen. “We hebben een bedrijf in Duitsland overgenomen om onze clouddiensten daar uit te breiden. We hebben een uitstekende propositie, directe verbindingen over het glasvezelnet met Amsterdam, Eemshaven, Frankfurt en Bocholt. In Amsterdam en Bocholt staan onze eigen platformen in een datacenter. Duitsland loopt achter met beglazing, maar wij kunnen dat straks in principe in heel Duitsland aanbieden.”

Het traject met Artica liet hij grotendeels door zijn mensen doen. “Ik hoefde niet alles tot in detail te weten. Alleen de grote lijnen en de aansturing. Kijk, ik ben nu 57. Als ik afscheid neem van het bedrijf moeten ze het ook zelf verder kunnen”, aldus Henry Loohuis die zich weer in de keuken vervoegt bij chef Michel.

Unieke positie

Ook Henk Velthuis, sinds 2007 eigenaar van Artica, is niet zo’n cuisinier. “Ik ben meer van het proeven. Ik zit trouwens wel op een kookclubje. Dat is wel leuk.” Velthuis adviseerde met zijn team Loohuis bij de nieuwe naam en huisstijl. Een kolfje naar de hand van het Ootmarsumse bureau dat internationaal actief is voor uiteenlopende grote en kleine klanten. “Onze filosofie is: Creativiteit hebben we, de rest maken we. We nemen daarmee een unieke positie in doordat we alle specialisten en disciplines in huis hebben. Zelfs standbouw. Dat is een bewuste keuze, want het gaat in alle gevallen om communicatie. Met een stand op een beurs wil je communiceren met je doelgroep en dat begint met creatie. Ga je naar een standbouwer dan krijg je een stand. Ga je naar een websitebouwer krijg je een website. Maar je hebt op een beurs of bij een andere actie ook brochures nodig, je hebt ook marketing nodig, de inzet van social media en advertenties. Dat is onze visie en sterkte, het totale pakket aan kunnen bieden”, aldus Velthuis.

Artica, met 65 creatievelingen, is succesvol en onderscheidend. Zelfs voor grote internationale accounts ontwikkelt het team originele acties. “Zoals voor Kingspan, de fabrikant van isolatiepanelen. Hun nieuwe paneel, de QuadCore, is dunner met een hogere brandwerendheid. We hebben daar de internationale introductie voor verzorgd. Compleet met een robot met vlammenwerper van 1.600 graden in de stand op de Franse bouwbeurs Batimat.” De coronacrisis heeft inmiddels behoorlijke gaten in de beurzenbranche geslagen. Artica merkt dat ook. “Er stonden zeven volle trailers klaar voor een beurs in Neurenberg. We konden alles weer uitpakken. Milaan, Parijs, Monaco en nog meer beurzen in de agenda. Allemaal gecanceld”, aldus Henk Velthuis.

Ook Meesterkok Michel weet niet hoe lang de crisis aanhoudt en de keuken gesloten blijft. Maar hij weet wel met zijn kookgezellen op het randje van sluiting de term No Waste-menu een extra dimensie te geven. Tonijn met radijs, een heerlijke stamppot met gegrilde Bonte Bentheimer, ree met witlof en vlierbessensaus en de laatste kruimels Franse kaas uit de koeling toe. Konden we zo elke dag de koelkast maar leeg koken…

>
>
>
Boers & Lem
Dijks Leijssen
Jongbloed
Eurorisk
EY