Aline Knopke & Norman Smit

Aline Knopke & Norman Smit

TOM rommelt graag met potten en pannen op Michelin-niveau. In en om de keuken van Landhuishotel De Bloemenbeek raken ondernemers en managers aan de kook. Zakelijke partners, vrienden, soms familie. Maar altijd betrokken bij elkaars bezigheden. Onder bezielende leiding van meestercuisinier Michel van Riswijk wordt er gehakt, gekneed, gestoofd en tot slot geproefd. Dit keer met Aline Knöpke van event-organisatie Cars and Stars en Norman Smit van adviesbureau BMD Advies Oost.

De hoop op een kalme kooksessie is snel vervlogen. We verruilen na een lange winter de keuken voor de binnentuin van De Bloemenbeek waar, op een strategische, brandveilige plek, de Ofyr in de brand wordt gestoken. En daar heeft SVH Meesterkok Michel van Riswijk zin in. Hij tovert de mooiste ingrediënten tevoorschijn: rode mul, coquilles, garnalen, een boerderijeendje, spareribs van lam en, we zijn nu toch bezig, ook lamstong. Alleen aan het dessert hoeven onze kookgasten niets te doen, dat komt uit de keuken, maar voor de rest is het handen uit de koksbuismouwen. Er moeten peulen worden schoongemaakt, haricots vert fijngesneden, sjalotten gesnipperd en wat dies meer. Aline Knöpke en Norman Smit hebben nauwelijks tijd om bij te kletsen over de achterliggende tien jaar dat ze lid zijn van TOM’s Businessclub. Gelukkig dat ze af en toe even weg mogen van de chef.

Struikelen over het werk

Aline Knöpke is clublid van het eerste uur. De immer goed geluimde onderneemster is er tevreden over: “Het is leuk en gezellig en goed voor de naamsbekendheid in Twente. Daarnaast koop ik ook in bij andere leden”, aldus Knöpke die met haar bedrijf Cars and Stars op veel grote evenementen is te vinden met fraaie race-simulatoren en aanverwante activiteiten. “We struikelen over het werk. Ja, de populariteit van Max Verstappen is natuurlijk in ons voordeel. In Zandvoort zijn we hofleverancier; niet alleen met onze simulatoren maar ook met activiteiten als de Formule 1-quiz. We doen dat voor bedrijven, organisaties. We laten de secretaresse en de verkoper samen een team vormen om bijvoorbeeld banden te verwisselen. Hartstikke leuk.” De simulatoren van Cars and Stars zijn nagenoeg niet te onderscheiden van echte F1-wagens. Knöpke: “Helemaal in de bekende kleuren. En als een klant het wil, passen we de wagen ook aan in de kleuren en logo’s van het bedrijf. We hebben nu vijfentwintig simulatoren en daarmee gaan we door heel Europa. We bouwen een complete pitstraat op, met banden en alles wat daarbij hoort. Weet je, het keyword is beleving.”

Themafeesten met Stars

Tot zover de Cars, want er zijn ook nog de Stars. Al jaren grossiert Knöpke in look-a-likes, tributes en originele artiesten. Van James Bond,  ABBA en Jack Sparrow tot André Hazes en Glennis Grace. “Daarmee kunnen we ook themafeesten ontwikkelen; zoals met James Bond, compleet met Aston Martin, decors en Bond-girls.” Als dan ook nog blijkt dat Cars and Stars een stevig aandeel in de Oktoberfesten-markt heeft, borrelt toch wel de vraag omhoog of er überhaupt nog tijd is voor het gezin? “Jazeker, maar ik kook dan ook heel snel, binnen een kwartier zet ik een verse maaltijd op tafel.”

Arbo, veiligheid, milieu, kwaliteit en MVO

Norman Smit zit wat koken betreft geheel aan de andere zijde: “Ik kook niet, ik consumeer.” En waarom zou hij ook, want zijn vrouw Monique is ‘een topkok’. Veel tijd om zich in de culinaire wetenschap te verdiepen heeft hij sowieso niet. Met zijn bureau BMD Advies Oost in Deventer heeft hij het druk genoeg. Norman en zijn team adviseren bedrijven en organisaties in kwesties rondom Arbo, veiligheid, milieu, kwaliteit en MVO. “Allemaal zaken waarin wetten en verplichtingen gelden. De vraag is echter hoe je daar pragmatisch mee omgaat. Dat is onze kwaliteit. Kijk, de ambitie van de ondernemer en het behoudende van regelgeving kunnen een spagaat vormen. Hoe maak je het toch inpasbaar in het bedrijf, Dat is onze taak.”

Businessclub-lid van het eerste uur

Met vijftien mensen is er een volle agenda. “En het wordt drukker omdat het bij de werkgever steeds meer doordringt dat er meer regelgeving komt. Je kunt niet zonder meer een machine de fabriekshal indrukken en je pas daarna afvragen of je de juiste milieuvergunning wel hebt. Of stel dat  er een onveilige situatie is en er raakt iemand gewond; dan staat de letselschade advocaat al klaar. Wij willen die werkgever juist daarin oprecht helpen.”

Ook Smit is TOM’s Businessclub-lid van het eerste uur. “Net als voor Aline geldt dat onze klanten zitten in een andere categorie en omvang. Maar binnen de club zijn er gelijkgestemde ondernemers die met dezelfde ondernemersvragen zitten, zoals hoe je met je mensen omgaat of hoe je werk binnen krijgt. Uiteraard is er ook de gezelligheid. En net als voor Aline geldt, koop ik in bij de leden. Dan weet je ook zeker dat je niet belazerd wordt…”

Feyenoord-selectie

Inmiddels heeft Meesterkok Michiel van Riswijk de Ofur volgepropt met hout en kan het grillen, koken en bakken beginnen. Het vuur en de aroma’s trekken dit keer ook publiek: de staf van Feyenoord die onder leiding van Giovanni van Bronkhorst vanuit De Bloemenbeek kennis maakt met Twente. En dus nu ook met Aline Knöpke en Norman Smit, al heeft de laatste geen idee wie hij voor zich heeft: “Ik heb totaal niets met voetbal. Wel met auto’s, met name vooroorlogse klassiekers en dan vooral rally’s rijden. En nee, niet in een simulator…”

Hoe dan ook: alles draait om beleving. Deze avond ook om smaakbeleving.

>
>
>
Aysay
Boers & Lem
Van Deinse Medianieuw
EY
Vincent Croce Kalenders
Eurorisk
Jongbloed
Twentelife Summer Festival