In Twente is vriendschap meestal geen illusie

In Twente is vriendschap meestal geen illusie

Ik presenteer op jaarbasis talloze bijeenkomsten met mensen of bedrijven die iets winnen. Vaak neem ik zo’n prijzenregen voor kennisgeving aan, omdat het voor de bühne is of niet heel erg tot de verbeelding spreekt. Maar tijdens het ‘eigen’ TOM’s Business Event dacht ik meermaals ‘het is toch ongekend wat de regio Twente allemaal voortbrengt?’ 

Dat zeg ik niet vanuit de underdog-gedachte. Al denken veel Amsterdammers dat we allemaal boeren zijn, en halve Duitsers, en dat Enschede in de Achterhoek ligt en Doetinchem in Twente... Maar om zoveel geografische dom- en onverschilligheid kun je alleen maar lachen. Nee, Tukkerland heeft z’n status als kraamkamer van innovatie allang bewezen, maar de bron van revolutionaire bedrijvigheid droogt maar niet op. Wat winnaars als bijvoorbeeld Inverid en DESPRAY laten zien; het is mondiaal grensverleggend. Maar wie alleen naar de innovaties kijkt, ziet maar de helft van het verhaal, merk ik steeds weer. Hier geloven we dat vooruitgang pas betekenis krijgt als iedereen mee kan. Daarom is het eigenlijk helemaal niet zo gek dat juist Twente zulke grote en geslaagde initiatieven voortbrengt. Want achter dat ondernemende lef schuilt dus iets dat je niet in een spreadsheet vangt: noaberschap. Het idee dat we samen verder komen dan alleen. 

Dat zie je niet alleen in bedrijfshallen en laboratoria, maar minstens zo sterk in de kleine gebaren die zelden een podium krijgen. Ondernemers die een lokaal goed doel adopteren zonder dat er een camera bij hoeft. Bedrijven die een deel van hun winst reserveren voor sportclubs, voedselbanken of buurtprojecten. Studenten die hun talent inzetten om kwetsbare groepen te helpen. Vrijwilligers die aan het einde van hun werkdag nog even doorgaan omdat iemand dat nodig heeft. 

Niet omdat het goed staat in een jaarverslag, maar omdat het gevoelsmatig zo hoort. En misschien is dát wel de echte kracht van de regio Twente: dat we durven dromen en ondernemen in het groot, maar vaak helpen en handelen in het klein. Dat we bedrijven hebben die de wereld veranderen én mensen die het dagelijks leven van hun buren een beetje beter maken. In deze TOM staan naast de verhalen van succesvolle ondernemingen ook de missie van goede doelen-stichtingen opgetekend. Omdat het bij elkaar hoort en qua regio met elkaar verweven is. 

Het Goede Doel zingt, met ironische ondertoon: ‘Vriendschap is een illusie, een pakketje schroot met een dun laagje chroom.’ Nou, in Twente (grotendeels) niet… 
>
>
>
Elferink & Kortier