Tien jaar

Tien jaar

’t Is me wat: tien jaar TOM. Zestig edities met het wel en wee van het regionale bedrijfsleven. Het is allemaal gepasseerd in TOM: ondernemers die klagen, ondernemers die altijd wel ergens een lichtpuntje zien. En vooral veel ondernemers die je nooit hoort. Want zo is Twente. We zijn nuchter en bescheiden. Hoewel nuchter. Verderop in dit nummer kijken we nog even terug op wat reportages uit het verleden, zoals over verslaving. Ik kan u meedelen dat u daar in ieder geval niet nuchter en bescheiden in bent…

Maar voor het overige, tja, we schreeuwen onze successen niet van de daken en het lukt ons maar niet om te ‘shinen’.

Jammer, want we hebben er alle recht op. De regio Twente heeft zich door een diepe crisis heen geworsteld waarin bouw en maakindustrie, toch belangrijke sectoren, zwaar werden geraakt maar er  vervolgens sterk zijn uitgekomen.

TOM heeft die successen altijd laten zien. De positieve kanten en niet het geweeklaag. In de verschillende artikelen en vaste rubrieken was er altijd wel een hoopgevende quote, een sprankje optimisme; ook toen leek of het dieptepunt nog lang niet was bereikt. Maar, in alle bescheidenheid en nuchterheid, ik ga niet zeggen dat TOM u daarmee door de magere jaren heeft geloodst. Echter, hopelijk hebben we iets van afleiding kunnen brengen in tijden van sores.

Als er iets is waar TOM in het komende decennium aan zou kunnen ‘werken’ is het zelfbeeld van de regio vergroten. Met veel borstklopperij en roepen dat we de beste zijn.

Maar dat gaan we dus niet doen. Dat is tegen de haren instrijken. Het zit nu eenmaal in het DNA van de Tukkerse ondernemer om een zekere soberheid te veinzen. Geen praatjes maar doen, beloftes nakomen. Het Twents dialect barst niet voor niets van de spreuken over ingetogenheid.

En dat wordt ook altijd nog meer gewaardeerd dan veel geschreeuw en weinig wol.

Deurgoan dus. Doet TOM ook. Met trots: op onze lezers, op onze adverteerders en op een team dat zich al tien jaar lang inzet om TOM tot het leukste businessmagazine van Twente te maken. In alle bescheidenheid uiteraard!

Erwin Gevers
Hoofdredacteur

>
>
>
TISSER
EY
TOM's Business Blow Out
Eurorisk
Jongbloed
Aysay
Concordia
Van Deinse Medianieuw