Dempen of een tunnel

Dempen of een tunnel

Heel lang geleden stond er bij Soesterberg, vlakbij de luchtmachtbasis, aan de weg tussen Amersfoort en Utrecht, een vliegtuig. Ik geloof een Fokker, die van de sloop was gered. Je kon er wat drinken en er was appeltaart. En dan trots vertellen dat je in een vliegtuig had gezeten. Want vliegen was destijds nog de wereld van Peter Stuyvesant, voor de elite.

Ik moest er aan denken omdat er op Airport Twente ook een vliegtuig komt te staan. Er staan er meer maar deze blijft; er komt namelijk een restaurant in. Het vroegere vliegveld en de omliggende gebieden ontwikkelen zich stilaan tot een dynamisch lapje Twentse grond. Er is bedrijvigheid en hightech, er is reuring, er zijn theatervoorstellingen, festivals en vlooienmarkten. En er wordt weer geland en heus niet alleen om vliegtuigen te slopen. Men ziet brood in zakenvluchten en vracht, zoals het vervoer van paarden. En ook onderhoud van toestellen. Overleg is er met Flughafen Munster Osnabrück, FMO, om te ontdekken waar beide luchthavens elkaar kunnen versterken.

Hoe anders dan in de zomer van 2016 hangt de vlag er dus nu bij. Want na een jarenlange struggle was een doorstart als burgerluchthaven geen optie meer. En daarmee was ook een prachtige kans voor Twente verkeken op het realiseren van meer banen en duurzame innovatie, zei toenmalig burgemeester Peter den Oudsten van Enschede. Nu is er een soort stille revolutie gaande. Het debacle met Lithium Werks was weliswaar een deceptie na kortstondige feestvreugde, maar het bewees wel dat Technology Base een interessante locatie is.

In combinatie met zakenvluchten, luchtvracht en Hanna van Hendrik ontstaat er een steeds levendiger, multifunctionele bestemming. En nou maar hopen dat de betrokken partijen dat op een zodanige wijze uitventen dat men tot buiten de landsgrenzen dit te weten komt en er niet, conform Twentse nuchterheid, maar wordt gedaan alsof het de gewoonste zaak van de wereld is. Want Twente kan een opkikker wel gebruiken, vindt Dennis Schipper van Demcon. Als lid van de nieuwe Twentse generatie ‘captains of industry’ ziet hij grote kansen maar dan moet er wel wat harder worden geroepen. Hij refereert aan Mesa+ dat wereldwijde faam en een grote aantrekkingskracht heeft verworven.

Er is een belangrijke barrière: de brug over de IJssel. Want wij Tukkers zien het als een bevrijdende terugkeer naar de warme Twentse grond. Buitenstaanders zien het als een onoverkomelijke drempel. IJsselvrees noemen de makelaars, die in dit zomernummer de stedelijke ontwikkelingen belichten, dat.

Tja, als dat het inderdaad is, zijn er twee oplossingen: dempen of een tunnel. Dan rijdt de argeloze, zonder het nog te merken, zomaar Twente binnen.

Erwin Gevers

Hoofdredacteur

>
>
>
Jongbloed
ROZgroep
Boers & Lem
Eurorisk
Aysay
Van Deinse Medianieuw
TOM's Business Blow Out