Wat is jouw tactiek in de nieuwe koude oorlog?

Wat is jouw tactiek in de nieuwe koude oorlog?

Iedere twee jaar brengt EY een rapport uit over de zogenaamde ‘Megatrends’ voor de komende periode. Megatrends zijn wereldwijde ontwikkelingen met invloed op iedere ondernemer. Megatrends worden veroorzaakt door maatschappelijke ontwikkelingen vanuit allerlei invalshoeken: milieu en klimaat, gedrag van mensen, technologische ontwikkelingen, een pandemie; wat dan ook.

Het zal niemand verbazen dat COVID-19 de nodige invloed heeft op de rapportage Megatrends 2020, maar daar wil ik het nu niet over hebben. Mijn oog viel op een trend in het rapport 2020 die in eerdere rapportages nog niet zo uitdrukkelijk aan de orde is gekomen. Men noemt deze de ‘Techonomic Cold War’. Een trend waarbij populisme, handelsoorlogen, cyberaanvallen, ‘zwarte lijsten’ voor ondernemers die zaken doen in landen waar een ander moeite mee heeft en de strijd om data in de race om de nieuwe standaard in informatietechnologie leiden tot een onzichtbare oorlog en blijvende risico’s voor ondernemers.

Mijn generatie is opgevoed met het idee dat politiek zich niet echt bezighoudt met zakendoen. Natuurlijk, het drijven van handel, dienstverlening, het produceren van goederen en ‘werken’ in zijn algemeenheid, levert wat op en daar wil de schatkist graag haar deel van ontvangen. Europees maken we een vuist wanneer de voorgenomen samenwerking tussen ondernemers tot een (te) groot machtsblok dreigt te leiden, maar, ongenuanceerd, houdt het dan een beetje op. De Techonomic Cold War wordt echter sinds de komst van Donald Trump, de Huawei kwestie, 5G, en de invloed van de grote tech bedrijven op de wereldorde stevig aangewakkerd en is ‘here to stay’.

‘Hoog over’ dit verhaal zal je zeggen, en dat is ook zo. Dat is inherent aan Megatrends. Maar als je afdaalt naar ondernemersniveau is deze koude oorlog minder ver van je bed dan je wellicht zou willen. Data die al in de onderneming aanwezig zijn over (klant)gedrag, trends enzovoorts worden nog heel vaak onvoldoende benut. Handelsconflicten leiden tot idiote prijsstellingen en cyberaanvallen komen ook voor in ons land. Maak dus eens een paar scenarioplanningen en bepaal jouw relevante ‘rode vlaggen’. Iedere oorlog vraagt om een tactiek en strategie; ook een koude oorlog. Daar kun je dan maar beter over nagedacht hebben.

Arnold Poelstra,
Partner en Belastingadviseur bij EY

>
>
>
Westerhuis Verhuur
EY
Jongbloed
Boers & Lem
Eurorisk
Dijks Leijssen