Solidariteit; betaal je premie voor een brokkenmaker?

Solidariteit; betaal je premie voor een brokkenmaker?

Verzekeren is ooit ontstaan in een grijs verleden waarbij particulieren en boerenbedrijven zich konden aansluiten bij een vorm van een onderling verbond dat een financiële zekerheid verschafte na een brand of storm. Solidariteit in de meest zuivere vorm.

In verzekeringsland zijn er fijnmazige technische ontwikkelingen gaande die een grote wissel trekken op deze vorm van solidariteit.

Verzekeren is de afgelopen jaren veel verder doorontwikkeld naar kansberekening van het risico op schade. Hierbij wordt steeds verder gedifferentieerd naar gedrag, groepen, deelgroepen en zelfs meer naar individuen.

Een aantal grote verzekeraars hebben de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in de ontwikkeling van ‘insure fintech’. Een voorbeeld van fintech voor verzekeringen is de zelfrijdende auto zonder traditionele WA casco verzekering; de fabrikant combineert de WA dekking met  productaansprakelijkheid voor de software en schaft de klant alleen mobiliteit aan. De data die de auto genereert, geven een enorme voorsprong in rijgedrag en gebruik in de meest ruime zin.

Fintech raakt ook de ethische (en privacy-)discussie, denk aan zorg- en overlijdensverzekeringen met DNA-profielen, leefstijl-indicatoren, medicatiegebruik, BMI en dergelijke.    

Connected cars, connected home en e-health worden mainstream. Deze connected devices genereren een grote hoeveelheid data. Deze kunnen niet alleen gebruikt worden om de risicobeoordeling te verbeteren, maar ook allerlei nieuwe producten en diensten te ontwikkelen en nieuwe inkomstenstromen en groeikansen te creëren voor verzekeraars.

In de financiële sector geven technologieën als IoT (Internet of Things), AI (artificial intelligence) en data enorme mogelijkheden voor transparantie, voorspelbaarheid, communicatie en service. Dit raakt het hart van de huidige relevantie van verzekeren: solidariteit. 

Naast solidariteit hebben fintechs met innovatieve oplossingen een grote impact op de belangrijkste cost drivers voor verzekeraars. Hierbij valt te denken aan betere claims-management, opsporing van fraude, effectieve acquisitie, effectieve distributie en communicatie. Belangrijkste conclusie: de klant zal hiervan het grootste voordeel ondervinden. Immers de klant zoekt de meest slimme weg om in de (persoonlijke) behoefte te voorzien in prijs en kwaliteit. En zonder dat hij betaalt voor de brokkenmaker.

Martin Klinker,
Eurorisk

>
>
>
Van Deinse Medianieuw
Aysay
Jongbloed
Concordia
TISSER
Eurorisk
EY
TOM's Business Blow Out