Just another day at... The White Office
Saskia Exterkate, eigenaar van The White Office, geeft op eigen wijze een kijkje in haar dagelijkse bezigheden
Bla bla bla…chocoladevla! Praat Nederlands met me…..
Als
het zo gemakkelijk was, dan was het een gevalletje: tasje d’r bij of gaat
het zo mee? Maar nee, zoveel zenders zoveel ontvangers. Het
aanlokkelijk overbrengen van de commerciële boodschap is mijn vak. Het
is daarbij essentieel dat je de ontvanger van de boodschap goed kent. Zij
moeten jouw boodschap immers snappen. En dus veranderd mijn ‘tone of voice’
vaak.
Nou
eh…je praat toch zeker geen chinees? Nee, maar let even op dit voorbeeld:
Hij, twintiger, stond zelfverzekerd
te vertellen over zijn IT bedrijf dat flink groeide. Maar, gaf hij toe..
hij vond het lastig om e.e.a. commercieel uit te dragen. De medior zakenman
knikte begrijpend en zei: ik begrijp het. Ken jij jouw markt en je doelgroepen?
De
twintiger lachte smalend en antwoordde: nou… wij werken voor lead generation
met een coach aan de hand van een Empathy map en een Customer Journey en
zo zoeken we persona’s uit… en liep verveeld weg. De
zakenman - denkend: ouwe wijn in nieuwe zakken - haalde de schouders op,
dacht terug aan de tijd dat hij zelf iedereen uitlachte en … nam nog maar
wat pinda’s uit het schaaltje.
DAT is nou precies waarom het zo belangrijk is om te weten tegen wie je praat. Leef je in- en leef je uit in de juiste taal/tone of voice/afko’s of whatever. Verdiep je in je gesprekspartners en pas je taalgebruik en uitleg daaraan aan. Zo wordt je voor hen een goed verstaander en dat is waar het om gaat.
Natuurlijk speelt generatie, branche en behoefte daarbij een rol. Hoeveel mensen begrijpen een arts niet, of een of IT/Technisch bedrijf? Al eens een hypotheekakte doorgenomen? Of een nieuwe wet? Grappig genoeg snapt iedereen de taal op het bord in de cafetaria. Dat dan weer wel. Hulde!
Je kunt je bedienen van de Cirkel van Hoepla of de Pyramide van Pilav (ja, ja, niet schreeuwen: ...ik weet dat die anders heten… kalm an) en je mag mensen rode, groene of blauwe wezens noemen. Bottomline: als lui geen ervaring met disc modellen hebben, denken ze dat het over de Smurfen gaat. Just sayin’!
Voordat iedereen van deze situ nu helemaal delulu wordt en dringend een esma nodig heeft om bij te komen… to the point: Spreek de taal van je klant en ken zijn behoefte. Oude wijn, nieuwe wijn, geaffecteerde taal of afko’s, wat kan het schelen: als je elkaar maar begrijpt!
En DAT is natuurlijk precies IETS voor jou! Welcome, at just another day at The White Office.