Geen woorden maar daden
Als we op de berichtgeving in de media afgaan, lijkt grensoverschrijdend gedrag of ongewenst gedrag aan de orde van de dag bij veel bedrijven en organisaties. Of dat daadwerkelijk het geval is, is de vraag. Als bureau gespecialiseerd in het doen van onderzoek naar meldingen of signalen van ongewenst gedrag, merken wij in ieder geval wel dagelijks dat het onderwerp overal hoog op de agenda staat en dat de vraag naar onderzoek enorm is toegenomen. Toch vindt nog steeds niet iedere organisatie het nodig om pro actief aandacht te besteden aan het onderwerp ongewenst gedrag.
E-learning
‘Bij ons bedrijf vindt geen ongewenst gedrag plaats, daar hoeven we dus ook geen aandacht aan te besteden’, is een veelgehoord argument. Dat valt soms te billijken. Waarom zou je immers aandacht besteden aan een onderwerp als daartoe geen aanleiding bestaat. Bijvoorbeeld omdat medewerkers op een normale manier met elkaar omgaan. Dan is het begrijpelijk dat de focus binnen een bedrijf op andere onderwerpen is gericht.
Aan de andere kant van het spectrum staan organisaties die heel veel aandacht besteden aan het onderwerp. Er wordt voortdurend gewerkt aan het actualiseren van beleid en regelgeving en jaarlijks worden de medewerkers trainingen aangeboden en moeten ze verplicht een e-learning volgen. Hebben deze organisaties het beter voor elkaar dan de bedrijven die pro actief vrijwel niets doen? Dat is niet per definitie het geval. Je kunt je bijvoorbeeld afvragen wat de toegevoegde waarde is van een ‘verplichte’ e-learning of training. Gaat iemand zich daarna anders gedragen? Wat naar mijn mening vooral van belang is, is dat er wordt geacteerd als er een keer iets gebeurt en hieraan consequenties worden verbonden. Dan laat je als organisatie pas zien dat je het onderwerp echt serieus neemt en ongewenst gedrag niet accepteert.
Kortom, je kunt als bedrijf een prachtige gedragscode opstellen en veel doen op het gebied van training of e-learnings, maar als het management van de organisatie in de praktijk niet optreedt tegen ongewenst gedrag, dan kun je diezelfde gedragscode meteen in de prullenbak gooien. Dat geldt ook als de leiding zelf geen voorbeeldgedrag vertoont. Beleid en regels krijgen pas waarde als er wordt gehandhaafd en er voorbeeldgedrag wordt getoond. Geen woorden dus, maar daden.