Merk

Merk

Merk

Deze TOM staat min of meer in het teken van het merk Twente met de vraag is er een merk of wordt Twente gevormd door de grote namen en usual suspects. Of moeten we het in de toekomst toch veel meer hebben van de hidden champions, de kleinere, relatief onbekende bedrijven die gewild of ongewild onder de radar opereren.

Mister Twente Jan Noltes zal het zich ook vaak hebben afgevraagd. Samen met Eric Nijkamp stond hij aan de wieg van Twente Branding. Duidelijker kan een naam de doelstelling nauwelijks verbeelden. Ellen Kuipers is de nieuwe brandmanager van de club. Een functie die, gezien haar netwerk en ervaring, op haar lijf is geschreven. Dat wil niet zeggen dat ze het makkelijk gaat krijgen, want tja, zoals Elsschot al dichtte: ‘Tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren’. Zoals bereikbaarheid van de regio en vooral de vraag of er straks voldoende vakmensen zijn om die hightech productiemachines te bedienen.

Zeker in de omvangrijke maakindustrie zal dat probleem nijpender worden. Ook al omdat professor Gert-Jan Hospers van mening is dat niet de usual suspects,  zoals Apollo Vredestein, Koninklijke TenCate, Thales en TKH, maar juist die kleinere en onbekende ondernemingen meer en vaker op het schild moeten worden gehesen. Want, zo betoogt hij, die hidden champions staat ook aan de basis van het Duitse exportsucces. In de spotlights ermee dus.

Kleine ondernemingen die gezamenlijk clusters vormen en zo als het ware één groot concern vormen dat wereldwijd problemen kan oplossen. Dat is wat brandmanager Ellen Kuipers aan de horizon ziet en zoveel water hoeft daarvoor niet door de Dinkel te lopen, want een voorbeeld van zo’n samenwerking ligt er: vier Twentse ondernemingen gaan Mexico Stad helpen om van het vuilnis af te komen. Tja, je moet ergens beginnen en aan vieze handen hebben we hier nooit een hekel gehad.

Rest de vraag in hoeverre de grote namen uit de Twentse industrie in de toekomst nog bijdragen aan het imago van Twente als nijvere regio. Afgezien van het feit dat ze veel belangrijke werkgelegenheid opleveren, is bij een aantal de Twentse eigenheid al verdwenen. In handen van een participatiemaatschappij, opgegaan in een nog grotere multinational, hoofdkantoren die verhuizen naar de randstad.

Een aantal van die multinationals vroegen we naar hun mening daarover. Helaas bleek er weinig animo om erop in te gaan. Misschien hebben ze diep in hun hart al afscheid van Twente genomen…

Erwin Gevers
Hoofdredacteur

>
>
>
Eurorisk
TISSER
Van Deinse Medianieuw
Aysay
Jongbloed
EY
TOM's Business Blow Out
Concordia